Statikus Vonóerő Kalkulátor
 

Légcsavar átmérője

inch
Emelkedése
inch
Légcsavar típusa


CF
Lapátok száma
Fordulatszám (RPM)
Levegőhőmérséklet

Levegősűrüség

(kg/mł)

 

Vonóerő =
kg
Vonóerő =
font
Vonóerő =
oz

Kerületi sebesség =

m/s

Szükséges motorteljesítmény =

LE   kW

Becsült Repülési Sebesség =

km/h   =  Knots

 

 

 

 

 


 

Az értékek beírása/megváltoztatása után nyomd meg a Számolj gombot »»»

V 9.3 - Fejlesztette: Füzesi Szabolcs
© Minden jog fenntartva! Másolás és egyéb, jelen online weboldaltól eltérő felhasználás nem megengedett!

English version: Click here for the English version.


Fontos megjegyzés: A légcsavar emelkedés értéke jelentős hatással van a megforgatáshoz szükséges motorteljesítményre! A kapott eredmények értékelése során minden esetben figyelni kell, hogy a motorteljesítmény mezőben megjelenő adat miként vátozik! A földön álló gépnél a nagyobb motorteljesítmény ráadásakor, az egyre gyorsabb forgás miatt, a légcsavar nagy állásszögű (nagy emelkedésű) "szárnyainak" egyre nagyobb áramlás-leválása (átesése) révén elvész a teljesítmény növelésével nyert vonóerő jelentős része. A nagyobb emelkedési-szög nagyobb turbulens indukált-ellenállást eredményez, amely terhelés a motor teljesítményére nézve drasztikusan jelentkezik. A valóságban egy motor nem tudja ugyanolyan gyorsan forgatni az átesett nagyállásszögű légcsavart, mint egy optimális kisebb állásszögűt! Ha a számítások során csak az emelkedést növeljük a többi adat változatlanul hagyása mellett, a kalkulátor NEM lesz képes a felhasználó által megadott fordulatszámot javítani, hanem a számított motorteljesítményt fogja növelni (illetve csökkenteni). A valós életben viszont a növekvő terheléssel a maximális fordulatszám csökken, míg a csökkenő terhelés mellett a fordulatszám növekedni fog, azaz a terhelés és a maximális fordulatszám fordítottan arányosak egymással.

Mindezt hangsúlyozottan a repülőgép álló (statikus) helyzetében kell elsősorban figyelembe venni! Ennek okán a számított érték kizárólag statikus vonóerőt jellemez, nem pedig a repülés közbeni dinamikus vonóerőt! (A gép repülése közben természetesen már sokkal fontosabb szerepet kap a propeller emelkedése, mivel ekkor a légcsavar által felvett levegő már a repülés mindenkori sebességével érkezik a lapátokhoz.) A kerületi sebesség értékénél kiemelkedő szempont, hogy a légcsavarlapátok végeinek kerületi sebessége ne érje el a hangsebességet. Hideg levegőt alapul véve, a program már 320 m/s érték fölött "Hangsebesség!" felirattal jelzi, hogy a veszélyes határ körüli értéket kaphatunk. A repülési sebesség mező egy hozzávetőleges támpontot nyújt csak, amire a légcsavar emelkedéséből és a fordulatszámából lehet következtetni. Ez az érték természetesen az egyenletes motorteljesítménynél várható, nem gyorsuló, vízszintes repülésre utal, amitől extrém eltérések is tapasztalhatók pl. műrepülés közben.

Azt az optimális légcsavar konfigurációt kell megtalálni ami a motor teljes erejét képes felhasználni (illetve leadni), a kerületi sebessége nem több mint 230 m/s, és megfelelő repülési sebességet biztosít. Az elektromos meghajtású kisméretű légcsavarok esetében eltérés mutatkozik, mivel azok optimális forgási sebessége a motorok ford/V értékével függ össze. A használt motor teljesítményadatait a gyártó leírása tartalmazza. A kalkulátor nem képes vizsgálni, hogy mennyire életszerűek ill. valóságosak a megadott értékek. Valós eszközökkel végzett mérések alapján szükséges kideríteni pl. hogy képes-e az adott motor az adott légcsavart a kívánt fordulatszámon megforgatni, illetve a motor valóban le tudja-e adni a leírásában feltüntetett teljesítményt a választott légcsavarral felszerelve! A kalkulátor nem "bolondbiztos", így a felhasználón múlik, hogy megfelelő adatokat adjon meg, tudva pontosan, hogy mit miért is csinál. Mindezek függvényében pl. a Szükséges motorteljesítmény mezőben kapott érték mindenkor arányban kell álljon a valósággal! Úgy érdemes a kalkulátorral dolgozni, hogy a motorteljesítmény mező értéke közelítőleg állandó maradjon és a vizsgált motor valódi (mért) teljesítményével legyen mindig összhangban. Egy-egy jónak tűnő konfigurációhoz tartozó maximum forgási sebességet pedig csak kísérletekkel és fordulatszámméréssel lehet pontosan meghatározni. Amire figyelni kell: ha a motor nincs optimálisan kiterhelve, túlforgatja majd az alulméretezett légcsavart, VAGY a másik véglet amikor egy nagyobbal túl van terhelve és nem bírja megfelelő sebességgel forgatni, VAGY olyan értékeket adtunk meg amelyek egyszerűen nem léteznek a valóságban!

Figyelem!  A CF (légcsavar hatékonysági koefficiense) és Levegősűrüség mezők értékeit kézzel is megadhatjuk. Ebben az esetben figyelni kell a gép területi beállításaira, mivel a kalkulátorban minden esetben tizedespontot (nem vesszőt) kell használni az egészrész elválasztásához! 

A kalkulátor a nem állítható - fix emelkedésű - légcsavarok esetében, illetve a modellrepülők számításai során használható jól. Hiszen az állítható emelkedési-szögű légcsavarok esetében már jóval bonyolultabb a helyzet, ahol az aktuális repülési sebességet is figyelembe kell venni, és tudni kell az éppen aktuális pillanatnyi légcsavar-emelkedés értékét is. A légcsavarokról bővebben itt lehet olvasni.

Új! Érdemes kipróbálni a fentieket "a másik irányból megközelítő" Optimális Légcsavar Kalkulátort is!